2019-12-16 08:35Pressmeddelande

EU:s bistånd riskerar urvattnas

Kollage med Stefan Löfven, EUs stjärnor och svenska sedlar. Ett gemensamt upprop riktas mot statsminister Stefan Löfven att stå upp för biståndet. Kollage: Maurits Otterloo

När EU:s statschefer nu möts i Bryssel för årets sista toppmöte ska budgeten för de kommande sju åren förhandlas.

I förslaget från det finska ordförandeskapet har utrikes- och biståndsbudgeten skurits ner. Forum Syd och flera andra organisationer inom CONCORD Sverige uppmanar svenska regeringen att slåss för att EU fortsatt ska vara en stark global aktör.

- Vi uppmanar Sverige att verkligen ta fajten för en ambitiös budget för EU:s externa arbete som nu föreslås bli mindre. Vi förutsätter att Sverige tar sitt globala ansvar och driver detta trots sin hållning om budgetrestriktivitet. Den får inte gå ut över EU:s globala roll och unionens möjligheter att bidra till Agenda 2030. Den här budgeten är avgörande för om vi ska nå de globala målen, säger Anna Stenvinkel, generalsekreterare på Forum Syd i ett gemensamt pressmeddelande från CONCORD Sverige.

Forum Syd är en partipolitiskt och religiöst obunden biståndsorganisation och är Sveriges största plattform för civilsamhället. Vi försvarar människors rättigheter och möjliggör ett starkt folkligt deltagande världen över.